Lot Wrill nr 8: De avonturen van Gringalou van J.P. Pinchon 1946 goede staat

Lot Wrill nr 8: De avonturen van Gringalou van J.P. Pinchon 1946 goede staat

Resterende tijd:

Einddatum:27-06-2018 om 18:00
Einddatum:
27-06-2018 18:00

Bied nu! Doe een bod Huidig bod: € 26,25

Omschrijving

Staat:
slijtage aan hoeken en randen, papier achteraan wat gelost, verder goede staat.

Omschrijving:
Wrill was een wekelijkse jeugdstrip wiens 245 uitgaven werden gepubliceerd door de Luikse uitgever Gordinne van juli 1945 tot mei 1949.Veel gerenommeerde Franse auteurs werkten samen: Marijac, Étienne Le Rallic, Raymond Cazanave, Raoul Thomen, Joseph Pinchon, Chott, Jacques Martin.

Joseph Porphyre Pinchon (geboren op 17 april 1871 in Amiens, † 20 juni 1953 in Parijs) was een Franse grafisch ontwerper. Zijn broer was de beeldhouwer Émile Pinchon (1872-1933).

Joseph Porphyre Pinchon was bestemd voor de schilderkunst, die hij leerde in het atelier van Fernand Cormon. Als dierenschilder en specialist in jachttaferelen trad hij in 1899 in dienst bij de Nationale Maatschappij voor Schone Kunsten, waar hij ondervoorzitter van de schilderafdeling was. In 1928 won hij de hoofdprijs en twintig jaar later de Grand Prix Puvis de Chavannes. Terwijl hij deelneemt aan tentoonstellingen, is hij een illustrator voor de luxe-uitgaven van verschillende werken, van L'Arbre (1899), een roman van de Belgische symbolistische schrijver Georges Rodenbach, tot Paul Vialar's roman La Grande Meute (1947).

Pinchon maakte ook een intrede in de wereld van opera en cinema. Van 1908 tot 1914, als hoofd tekenaar van het operatheater, creëerde hij de kostuums van alle shows vertegenwoordigd in het Palais-Garnier. Hij regisseerde twee films, een fictief verhaal, Mektoub (1919), de eerste langspeelfilm in Marokko en Mon village (1920), gemaakt in de Elzas op basis van het boek van Hansi (pseudoniem van Jean-Jacques Waltz).

Naast zijn verschillende activiteiten werkt hij samen met talrijke kinderkranten, illustreert hij verhalen of verhalen in afbeeldingen waarvan de auteurs hem de tekst geven, die vervolgens wordt afgedrukt onder zijn tekeningen en niet, zoals in modernere strips, in de afbeelding zelf. Deze lange carrière in de kinderpublicaties begon in 1903 in Saint-Nicolas en de goedkope uitgave L'Écolier illustré, met L'Automobile enchantée, een fantastisch verhaal van Willy.

Pinchon blijft onlosmakelijk verbonden met de figuur van Bécassine, geboren Annaïk Labornez in Clocher-les-Bécasses, een fictieve dorp in de buurt van Quimper, een dienstmeisje in Parijs bij de  markies Grand-Air, daarna gouvernante van zijn geadopteerde dochter Loulotte dat, in tegenstelling tot bijna alle stripfiguren, ouder wordt over de albums heen. Bécassine is naïef maar voor de vrouwen van haar tijd modern: ze neemt het vliegtuig, weet hoe te rijden, te skiën. Het was toeval dat ze onder het potlood van Pinchon werd geboren. Op het moment van de sluiting van het eerste nummer, gedateerd 2 februari 1905, in La Semaine de Suzette, een wekelijks door Gautier-Languereau gepubliceerd blad voor meisjes van de bourgeoisie moest er een pagina opgevuld worden, en de uitgever, Jacqueline Rivière (pseudoniem van Jeanne Spallarossa), vond in de haast een verhaal uit over een jonge blunderende dienares, 'L’Erreur de Bécassine',en vroeg aan Pinchon om te illustreren. Het onverwachte succes van Becassine maakte haar tot een  terugkerend personage. Verhalen van één of twee pagina's vanaf 1913 (avec L’Enfance de Bécassine) tot 1950 (Bécassine au studio) maken zevenentwintig lange verhalen, gepubliceerd in feuilletons in La Semaine de Suzette, vervolgens in albums. Opgeroepen voor het front van deDardanellen tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Pinchon even  vervangen door Edouard Zier voor twee afleveringen (Bécassine chez les Alliés et Bécassine mobilisée).

Later werkte hij voor het Belgische tijdschrift Wrill, waarvoor hij Gilles du Maquis, de Gringalou, Olive et Bengali en Suzel tekende. Joseph Pinchon werd begraven op de oude begraafplaats Saint-Acheul van Amiens.

Joseph Porphyre Pinchon wordt ook beschouwd als de voorloper van de "klare lijn". Samenvattend is het een sobere grafische stijl, waarvan de belangrijkste zorg is om de grootste leesbaarheid te verkrijgen, zowel in de tekening als in het scenario. Hergé gebruikt het om "Kuifje" te tekenen. Daarna wordt "de klare lijn" de stijl van een hele generatie tekenaars zoals Jacobs, Martin of Leloup.

 Tekeningen van J. P. Pinchon, tekst van Jean Noë, Chagor uitgave.

 

Details

Dit product is te bezichtigen in De Kringwinkel.

Opmerkingen

foto's maken deel uit van de omschrijving

Historiek

€ 26,25 door Bennekeuh op 16-06-2018 om 12:47:25
€ 25,00 door hank44 op 16-06-2018 om 12:47:24
€ 10,50 door Bennekeuh op 14-06-2018 om 11:17:03
€ 5,26 door hank44 op 12-06-2018 om 14:42:13
Indien u ervoor kiest het product te laten verzenden, bedraagt de verzendingskost voor België 6,50 euro en voor Nederland, Frankrijk of Duitsland 10,00 euro.

Het product is toegevoegd aan de vergelijkings lijst

Naar de vergelijkings lijst Terug
Breng een bod uit hoger dan
,
,
Dit item kan enkel opgehaald worden
Selecteer
Annuleren

Leveringsadres toevoegen






Annuleren

Leveringsadres wijzigen






Annuleren

Menu

  • Home
  • Veilingen
  • Onze missie
  • Klantenservice
  • Contact
  • Mijn account